ФІНАНСУЄМО МАЙБУТНЄ

Графік роботи пн-пт з 09:00 до 18:00

Графік роботи пн-пт з 09:00 до 18:00

Андрій Павлушин: Для приватного бізнесу отримати привабливіші умови лізингу вагонів вийде виключно за держпідтримки

Генеральний директор компанії OTP Leasing Андрій Павлушин розповів Rail.insider про головні проблеми, що стоять на заваді розвитку лізингу вагонів та локомотивів в Україні, а також перспективи програми оновлення вагонного парку.

Лізинг залізничного рухомого складу досить розвинений у західних країнах. У США лізингові компанії – одні з лідерів за кількістю парку вантажних вагонів. У ЄС, у тій же Польщі, дуже часто таким чином експлуатують локомотиви. Як із цим справи в Україні?

В Україні існує кілька великих вагонобудівних заводів, які виготовляють вагони всіх типів та високої якості, поставляючи їх не лише українському споживачеві, а й до країн СНД. «ОТП Лізинг» на сьогодні є лідером ринку лізингу вагонів в Україні: маємо в портфелі понад 5 тис. одиниць, виданих у лізинг терміном на 5–7 років. Ціна вагонів дуже волатильна, 10 років тому вартість піввагону досягала 100 тис. доларів, торік – близько 50 тис. доларів. Такі зміни ціни та тарифів за користування вагонами негативно впливають на попит та, відповідно, виробництво рухомого складу. Наприклад, обсяг виготовлення вантажних вагонів та платформ в Україні у 2020 році впав на 70,1% порівняно з 2019-м – до 3241 одиниці. Плата за користування вагонами впала з 40 до 5–10 доларів за добу. Нинішнього, 2021 року, ми знову спостерігаємо зростання як цін, так і попиту на нові вагони, що дає надію на відновлення ринку.

Однією з проблем розвитку ринку є постійне продовження терміну техпридатності. Через це безліч вагонів випуску 70–80-х років досі перевозять вантажі, стримуючи виробництво нових.

З локомотивами ситуація інакша, в Україні існують потужності лише з ремонту такої техніки. Розвиток виробництва безпосередньо залежить від політики держави. Існує монополія Укрзалізниці на «тягу». Приватна компанія може використовувати свій локомотив тільки на коліях, що прилягають до підприємства, заводу, елеватора. Перевезення вагонів на коліях загального користування виконуються виключно локомотивами і за тарифами Укрзалізниці. Вже багато років є потреба оновити локомотивний парк як УЗ, так і приватних операторів, проте це потребує зміни законодавства. Сподіваємось, такі ініціативи будуть розглянуті найближчими роками. Щодо фінансування, то «ОТП Лізинг» має досвід закупівлі локомотивів у чеського заводу CZ Loco для потреб металургійного підприємства в Україні, але це єдиний наш досвід. Попит на лізинг локомотивів дуже низький через ціну техніки (3 – 9 млн євро за одиницю), складнощі перепродажу на вторинному ринку, проблеми з монополією УЗ.

Як ви оцінюєте перспективи лізингу локомотивів у разі відкриття ринку приватної тяги? З якими виробниками плануєте працювати? Можливо, ви вже розробили проект пропозиції для потенційних клієнтів у цьому плані. 

Однозначно попит буде, великі групи компаній будуть готові купити свої локомотиви для розвитку автономності від УЗ, надійності постачання товарів своїм клієнтам. Ми відчуваємо цей попит, але розвитку цього питання немає. Потрібні реформи. Ми готові купувати локомотиви у будь-якого виробника в Україні чи за її межами. Умови не стандартизовані та будуть розроблені під клієнта індивідуально.

За підсумками липня 2021 року портфель «ОТП Лізинг» досяг 500 млн доларів. Яка в цьому обсязі залізнична складова і хто ваші основні клієнти?

Як я вже зазначав, у нас понад 5 тис. вагонів. Це складає 14,1% портфелю. Наші клієнти – це великі агрохолдинги, металургійні комбінати, транспортні компанії з іноземним та українським капіталом, будівельні компанії та невеликі логістичні фірми. Намагаємось працювати на різних ринках, для зниження залежності від одного напряму.

Чи більше продається сьогодні автотранспорту, ніж вагонів? Якщо так, то чому?

Однозначно більше автотранспорту! За 7 місяців 2021 року, за даними AUTO-Consulting, вже реалізовано 2746 одиниць вантажної автотехніки, що на 72,6% більше, ніж торік. Зростання продовжується. Причин кілька. Одна з головних – це розвиток президентської програми «Велике будівництво». Для виконання дорожніх робіт приватним бізнесом придбано рекордну кількість вантажного транспорту за останні 2 роки. Банки та лізингові компанії активно фінансують такі покупки, техніка дуже ліквідна і зберігається постійний дефіцит за наявністю на складах дилерів. Ставки фінансування за останні два роки значно впали, що підігріває ринок вантажного транспорту. Загалом у розвитку ринку вагонів зберігається багато проблем, автомобіль є більш універсальним видом транспорту і, ймовірно, більш зрозумілим для експлуатації бізнесом.

Імовірно, зниження попиту на вагони було пов’язано з їх профіцитом?

Попит за останні кілька років помітно впав. Причиною справді є профіцит, а також відсутність тяги. Локомотиви УЗ не справляються з логістикою, подовжуючи оборот вагонів та знижуючи рентабельність перевезень. За даними «Укрпромзовнішекспертизи», в експлуатації українських транспортних компаній перебуває майже 190 тис. вантажних вагонів. За останні три роки приріст становив 16,8%. При цьому перевезення вантажів залізницею навпаки знижуються. У 2020 році залізничним транспортом перевезли 305,5 млн т вантажів, що на 2,4% менше від показників 2019 року (312,9 млн т).

Як ви оцінюєте перспективи лізингу в рамках анонсованої програми оновлення вантажних вагонів? Чи є можливості для здешевлення позикових коштів у рамках цієї програми? Що може зробити для цього держава?

Для приватного бізнесу отримати привабливіші умови лізингу вийде виключно за держпідтримки. В Україні поки що таких програм для лізингу немає. Конкуренція є основним чинником ціноутворення серед банків та лізингових компаній. Якщо оцінювати програму оновлення вагонного парку Укрзалізниці, можна назвати її оптимістичною, відповідною до часу та стану парку. Однак першим кроком має бути заборона продовження терміну використання старих вагонів, створення комфортних умов, гарантій кредиторам. У такому разі фінансування закупівлі нових вагонів для потреб УЗ стане реальністю. «ОТП Лізинг» планує стати одним із таких стратегічних кредиторів.

Ваші плани на найближчий час щодо фінансування залізничного сектору?

Плануємо зберігати лідерські позиції. У 2022 році намічаємо інвестувати до 50 млн доларів у цей напрямок. Фінансуємо всі види вагонів: нові та експлуатовані.

Якщо підсумувати наше інтерв’ю, які головні перепони на шляху розвитку ринку лізингу рухомого складу?

Дуже часті зміни цін на вагони та вартості користування ними, наявність величезної кількості продовжених за терміном експлуатації вагонів УЗ та старих вагонів, походженням переважно з РФ. За різними оцінками, в Україну завезено 18 – 20 тис. таких вагонів. У РФ експлуатація подібного рухомого складу із наднормативним терміном експлуатації заборонена, і власникам вагонів доводиться його списувати. Натомість в Україні списання мінімальні. У 2020 році вивели з експлуатації близько 3,3 тис. вагонів, у 2019-му ще менше – 562 одиниці. Хоча списанню за віком лише у 2020 році підлягали понад 33 тис. вагонів.